بسم الله! زمینه سازی کن
بسم الله! زمینه سازی کن
"بازارکالای ملی" حلقهی مفقود حمایت از تولید ملی، کار و سرمایهی ایرانی!
یکی از مولفههای اصلی در اقتصاد مقاومتی تقویت "کالای ملی"[1] و توجه ویژه به آن است، ضمنا تاکیدات رهبری عزیز[2] به این مساله نشان دهندهی اهمیت بالای آن است.
بسیار روشن است که بحث مقاوم سازی اقتصاد با پایهی تولیدات داخلی ممکن میشود و تولیدات داخلی اگر در عرصهی بازار نتوانند جایگاه مناسب خود را دست آورند به سرعت از بازار کنار گذاشته می شوند و در این صورت نه تنها موجب مقاوم شدن و رشد اقتصاد نمیشوند بلکه خود مانند ستونی متخلخل، باعث سست شدن پایههای اقتصاد خواهند شد. احتمالا!
با این مقدمه کوتاه اهمیت مفهومی با عنوان "بازار کالای ملی" روشن میشود. اما به واقع از کجا باید شروع کرد؟ چگونه باید برای ارتقاء بازار کالای ملی برنامه ریزی کرد؟ نقش افراد مختلف در این مسیر کدام است؟
برای این که موضوع کمی روشن تر و البته پیچیدگی و اهمیت آن بیشتر درک شود به سوالات دقت کرده و کمی روی آنها تامل کنید:
محدودهی "بازار کالای ملی" کجاست؟
چه کالاهایی داخل این بازار راه دارند؟
کالایی که توسط دانشمندان ایرانی در خارج از کشور تولید میشود جزئی از این بازار است؟
کالاهایی با نام و نشان تجاری(برند) غیر بومی که در داخل کشور تولید میشوند چه طور؟
کالاهایی که در داخل سرهم بندی(مونتاژ) میشوند چه؟
کالاهایی که با نام و نشان بومی اما در خارج کشور تولید میشود!
کالایی که در داخل تولید میشود اما در داخل کشور مصرف کننده ندارد چه؟
آیا کالایی که نمونهی خارجی آن هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برای مصرف کننده معقول تر به نظر میرسد در این بازار چه جایگاهی دارد؟
خرده تولید کنندگان محلی که کالایشان به صورت غیر گسترده تولید و به فروش میرسانند کجا قرار میگیرند؟
دولت چه نقشی در تقویت این بازار خواهد داشت؟
نحوهی رقابت یا رفاقت بین تولید کنندگان داخلی، تولید کنندگان خارجی در این بازار چگونه خواهد بود؟
رقابت بین بازار کالای داخلی و خارجی در داخل و خارج کشور به چه نحوی شکل میگیرد؟
در این میان بین کشورهای گوناگون تفاوتی هست یا نه؟
استقلال و آزادی تجار و تولید کنندگان داخلی در بازار کالای ملی چگونه خواهد بود؟
تفاوت و اهیمت نقش مردم، مصرف کنندها، تولید کنندها، توزیع کنندها، فروشندهها، دولت و .... در این بازار چه خواهد بود..
...
با اندکی تامل بر روی این سوالات خواهیم فهمید که اولا اهمیت "بازار کالای ملی" کمتر از تولید آن نیست، و نیز نقش بازاریابی در این میان برای کالای ملی با وضوح بیشتری پیدا میشود. و اینکه چگونه میتوان با کمک به رشد "بازار کالای ملی" به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید ملی کمک کرد. کمکی که درونزا و مستمر باشد نه به اجبار دولت و مقطعی! کمکی از جنس بازاریابی اسلامی – بومی.
در یادداشتهای بعد برای شروع سعی میکنیم موانع رشد در بازار کالای ملی را با هم بررسی و به بوتهی نقد بگذاریم ان شاء الله ...
[1] . شاید در بیش از 13 بند از 24 بند سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی به بحث تولید و کالا اشاره شده است.
[2] تکرار کلیدواژههای تولید ملی، کالای ملی، توجه به داخل، و حمایت از کالای ملی و ... در سالهای اخیر به وفور به چشم میخورد به عنوان مثال رک. (http://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=1252)
نویسنده یادداشت:
سید علی اکبر نگهبان
دانش آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام